Mumma!

i Allmänt,

Igår (fredag) tog jag mod till mig och lekte i köket (har ju gjort det förut, fast då har det slutat i mindre katastrofer och därför har jag blivit lite avskräckt). I torsdags frågade mamsen vad jag ville ha för efterrätt igår då vi skulle ha en typ, hej-då-middag. Jag funderade en stund och googlade sedan fram ett cheesecake recept som jag skrev av, vilket jag är himla glad över att jag gjorde! Det var otroligt enkelt att göra och resultatet.. mums! Absolut ett recept som ska sparas och användas flera gånger :)   (Har tyvär ingen bild)
 
Botten: 
1,5 dl havregryn 
3 dl vetemjöl 
1dl socker 
150g smör 

Fyllning: 
3 ägg 
1 ask färskost (typ philadelphia 200g) 
1,5 dl matlagningsyoghurt 
1 dl florsocker 
3/4 dl jordgubbssylt 

Ovanpå: 
1/2 dl jordgubbssylt 
färska jordgubbar 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda havregryn, mjöl och socker. Smält smöret och blanda ner det till en smulig röra. Tryck smulorna tunt i en 24 cm form med löstagbar kant. Grädda cirka 10 minuter. Blanda ingredienserna till fyllningen, häll den i pajskalet och grädda i ca 25 minuter. Ta ut och låt kallna. Bred på sylten och dekorera med jordgubbar. Servera gärna med vaniljglass.

Tycker absolut att ni ska testa detta! :)

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2009-08-15 12:01:27

Gud den här måste jag bara göra någongång! Så himla god var den! x)

Postat av: vive

Publicerad 2009-08-22 21:43:40

Ska nog allt ta och prova, blev det gott?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela