Update: Asteroidea

i Allmänt,

Jag tror jag vet anledningen bakom den väldigt höga sidvisningssiffran igår. Ni var så nyfikna på när "fortsättningen" till mitt sjöstjärnornas-hjärnbefrielse-inlägg skulle trilla in. Haha, jag förstår er, så jag ska inte hålle er på sträckbänken längre ;)


Den som berättade det för mig först var min pappa, och han hade läst det i Allt om Vetenskap (nr. 5 - 2009) och sedan fått frågan "Hur många hjärnor har en sjöstjärna?" på TP. Det var ett sju sidor långt repotage om evolutionen som frilansjournalisten Tomas Lindblad skrivit. Och där finns det en ruta som handlar om sjöstjärnornas hjärnbefrielse som jag nu skriver av ordagrant:

Utveckling kan vara avveckling

Det är lätt att tro att evolutionen innebär att livsformer blir allt mer komplicerade. Men så behöver det inte vara. Enligt en hypotes har virus sitt ursprung i livsformer, till exempel bakterier, som gjort sig av med stora delar av sin funktion. Kvar har det blivit en parasit som inte har någon egen ämnesomsättning och som behöver en värdcell för att föröka sig.
Ett annat exempel är sjöstjärnor. Dessa djur har utvecklat ett nervsystem, men ingen central hjärna. Det finns dock tecken på att deras förfäder hade det.

Bildtexter:
Ingen hjärna - Sjöstjärnor har ingen hjärna, men det finns tecken på att deras föregångare hade det.
Virus -  Enligt en hypotes var virus från början organismer med möjligheter till ämnesomsättning, något de förlorat under evolutionens gång.

Vad ska man säga? Stackars asteroidea.
Kan förresten säga att Allt om vetenskap är en rätt rolig tidning att läsa. Det står om allt möjligt och omöjligt i tidningarna och senast igår satt jag mig ner med senaste numret och läste om primtal samtidigt som jag avnjöt en gourmetlunch bestående av nudlar. Dock tappade jag bort mig rätt snabbt vilket orsakade stor förvirring. Men ändå, det är intressant. Jag kanske får be pappa skicka ner tidningarna till Halmstad sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela