Jul igen

i Allmänt,

När jag var hemma på höstlovet blev det en tur till IKEA där jag fick se att julgranar, kulor, glitter och annat pynt redan var framplockat. Jag tyckte att det var oerhört tidigt, endast i slutet av oktober ju. Men jag tänkte bara på det under den stunden jag gick förbi hyllorna med alla dekorationer, sedan glömde jag bort det tills idag då jag var på Lagerhaus. Där packades det upp alla möjliga roliga saker som tillhörde julen och jag fick ett sådant otroligt sug efter just den 24 december. Jag ville plocka på mig ljus, julklappspapper, servetter, julgranskulor, godis, pepparkaksformar och mycket annat. Men jag lyckades lägga band på mig och gick därifrån tomhänt. Några minuter senare gick jag in på Hemköp och vad möts jag inte av där? Jo, pepparkakor, julgodis, glögg och hela faderullan igen! Jag var otroligt nära på att köpa mig lite pepparkaksdeg men jag var även denna gång stark och stog emot frestelsen.

Nu sitter jag här i lägenheten och funderar på när det är tillåtet att börja köpa julklappar och slå in dem. När man får börja pynta och när man får julbaka. Samtidigt suckar jag över att jag egetligen gör det i onödan eftersom att jag är hemma i Nyland hela julen. Att slå in klappar fint är meningslöst, dem måste ju sedan packas ner i resväskan och att dem ska vara lika fina efter 12h där är inte att räkna med. Att pynta och baka är lika meningslöst de, ingen är ju här och ser mina girlanger eller knaprar på mina pepparkakor.. Men kanske just därför är det för mig tillåtet att börja extra tidigt? Så jag vet hur julen känns här nere? Fast kanske inte.. För då kanske jag är less på allt rött, glittrande och glimmande när jag kommer hem? Och det vill jag ju inte. Klurigt läge.

När tycker ni att man får börja ta fram julen igen? Eller, tycker ni ens om julen? Alla gör visst inte det har jag hört, vilket för mig är lite svårt att förstå, men så är det. Alla tycker lika, och tur är väl kanske de.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela