Saffransbullar, lussekatter, lussebullar

i Allmänt,

Ja, ni vet nog vad vad jag menar. Efter att mamma berättade att det snart var dax att baka dessa bullar hemma i Nyland så fick jag ett sådant otroligt sug och bestämde mig för att jag minsann också skulle göra det. När jag letat upp ett recept och skrivit ned vad jag behövde handla så hojade jag iväg till Netto. Några minuter senare var jag åter tillbaka i lägenheten och nu har jag nybakade saffransbullar/lussekatter/lussebullar under en bakduk ute i köket. Min lägenhetskompis och hennes kompis fick smaka och jag fick ett bra betyg på dem! Dock så blev inte formen som den skulle, men det är väl ändå smaken som räknas?

Samtidigt som jag bestämde mig för att baka idag så bestämde jag att det ska bli två jular för mig detta år. Jag vill ha min egna "Halmstad-jul" men också den jul som firas hemma med familj och släkt, julbord och julgran och kanske en och annan julklapp. Det känns verkligen barnsligt. Är det de? Att gilla allt som hör till julen och vara sexton år? Runt omkring mig nu är det så många som tycker att det är överskattat, eller kanske inte överskattat. Men den jul man firar nu slår inte på något vis de jular man firade när man var liten. Men jag tycker att det visst är så, men på ett annat sätt. När man var liten var det spänningen runt klockslaget tre som gällde, man tittade på Kalle Anka och sedan mitt i allt så kom det en tomte med en massa julklappar som man slet upp pappret på och sedan tindrade med ögonen åt det man nyss fått. Men nu är det en annan sida man upplever och jag gillar den minst lika mycket. Den sida med mörka kvällar då man står i köket och trixar med julgodiset, slår in de klappar som man omsorgsfullt valt ut till sina mottagare, sätter ut små tomtar, tänder ljus, bakar, sjunger julsånger och bara inte kan sluta le. Den där röda, mysiga julen med mycket kärlek. Den julen då det är mycket roligare att ge än att få.

Åh, nu får jag ännu mer jullängtan! Men som tur är behöver jag bara vänta till på söndag för att få nästa "kick", för då är det julmarknad här i stan och jag har planerat in att baka pepparkakor på förmiddagen. Att det kommer någon snö är för mycket att hoppas på, men jag håller absolut tummarna för att det är kallt och inte regnar så man iallafall får ta på sig vinterjackan (!).

Det är mindre än en månad kvar, längtar ni lika mycket som jag? :)

Kommentarer

Postat av: momma

Publicerad 2009-11-26 20:31:43

bra jobbat vi skall också baka bullar i morgon när jag slutat

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela