Gerrit Rietveld

i Allmänt,

Det är torsdagar som gör att den här bloggen lever just nu tror jag. Eller inte torsdagar utan snarare våra lektioner i Miljöanpassad arkitektur för det är mest därifrån jag kommer med nya lärdomar som kan vara intressanta för er (att läsa om mina timmar i ScetchUp tvivlar jag på är någon vidare roande läsning). Igår fick vi en powerpoint presentation av en arkitekt från Nederländerna som hette Gerrit Rietveld.

Alltså, han är född i Nederländerna i huvudstaden Utrecht och heter Gerrit Rietveld. Han föddes på artonhundratalets slut (1888) och lämnade in i mitten av nittohundratalet (1964). I grund och botten var han möbelsnickare och blev kanske mest känd för det, sin Röd och blå stol och/eller Zigzag. De år han ritade Röd och blå stol blev han också medlem i gruppen De Stijl, 1917. Min lärare uppskattade priset på originalstolarna till drygt 50.000kr. Dom ska vara jäkla bekväma om dem ska vara värd den summan! Haha

Som sagt var han möbelsnickare i grund och botten (fler möbler här och här) men han halkade in på arkitektur och på beställning av en mycket rik dam ritade han Schröderhuis (eller Villa SchröderSchröder house eller Schröder hus om man så vill. OBS! Länkarna leder till olika bilder). Huset står i Utrecht och är idag tillåten att besöka. Eftersom att han var möbelsnickare så var såklart alla möbler designade och gjorda av honom.

Typiskt för Gerrit är hans färgval, och som ni ser på bilderna är det ungefär samma färgkombinationer som återkommer: röd, blå, svart, gul (som i Röd och blå stol), vit och grå. Ett signum för honom är också flexibilitet och geometri, liksom även ett signum för De Stijl. Dom använder sig mycket av raka linjer både horisontala och vertikala och "deras färger" är primärfärger (som dem färger Gerrit använt sig av). Min lärare visade en bra bild på detta igår, men jag kan inte hitta den men Villa Schröder är också ett bra exempel på detta.

Jag är nog inte något större fan till hans möbler men huset är lite coolt. Att han också har sitt "färg-signum" är en rolig grej. Detta var alltså vad vi fick lära oss igår, allmänbildning och referenser, vilket vi kommer fortsätta att läsa om. Det ser jag faktiskt fram emot. Jag har inte alls stor koll på arkitekter och suger nu åt mig det mesta som en svamp. Miljöanpassad arkitektur klättrar också i rang och är (om det fortsätter såhär) snart mitt favoritämne. Igår skissade vi också fasader, alltid lika kul! :)

Kommentarer

Postat av: NATHALIE

Publicerad 2009-09-27 14:19:00

Sv; Okej, det låter bra. Läxor är alltid jobbigt men det är bara att stå ut (:

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela