Hem?

i Allmänt,

Jag sitter nu på mitt rum hemma i Nyland. Imorgon tillbringar jag dagen på tåget. På söndag ska jag lapa sol hemma i Halmstad. Jag har funderat lite på vilken ort, vilket hus, vilket rum som egentligen är hemma för mig. Är det där jag spenderar mest tid? Är det där min familj bor?

Om vi tar första frågan först. Om vi säger att jag är i Nyland alla mina lov så ser det ut som såhär: novemberlov en vecka, jullov fyra veckor, sportlov en vecka, påsklov en vecka och sommarlov tio veckor. 1+4+1+1+10=17. Sjutton veckor. Hundranitton dagar. Sextioåttatusenfemhundrafyrtiofyra timmar. Resten av veckorna, dagarna och timmarna är jag alltså i Halmstad och med en lätt huvudräkning kan vi då se att jag tillbringar mest tid i Halmstad, och om den ort, de hus, de rum jag tillbringar mest tid i är mitt hem, så är Halmstad 'hemma'. Och om vi då ser till var min familj bor, så är Nyland mitt hem.

Men om man ser till det som känns rätt, vad som känns mest rätt att säga. Så säger jag båda vilket är förvirrande för de i min närhet, om jag säger att jag ska hem i Halmstad så menar jag att jag ska till lägenheten, men som då kan uppfattas som att jag ska hem till Nyland, och tvärt om.

 

IALLAFALL, imorgon ska jag åka till Halmstad, hem eller inte så ska jag dit.

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela