Fight night

i Allmänt,

MMA - Mixed Martial Arts



För ett tag sedan så var jag iväg på ett äventyr som jag inte har berättat om än, så jag tänkte göra det nu. Den tjugosjunde november åkte jag iväg tillsammans med ett stort sällskap till Göteborg och Liseberg och Lisebergshallen. Där hade The Zone FC anordnat en fight gala med fighters från både Sverige och många andra länder. Det var bland annat en kille från Brasilien som var där, och han var anledningen till att jag och mitt sällskap åkte till Götet eftersom att det är en nära vän till mitt sällskap! Han gjorde en jättebra match och fick egentligen in fler träffar på sin motståndare än vad motståndaren fick på honom, men domaren och juryn avgjorde ändå att motståndaren var mer aktiv och vann därför matchen.

Längst upp, under rubriken står det MMA (Mixed Martial Arts) och det heter då sporten som utövades på denna gala och som ni ser på bilden ovan. Hur det går till och vilka regler som gäller har jag inte stenkoll på, men jag ska försöka förklara efter vad jag såg med egna ögon och vad jag snappat upp.

Såhär går en match till;
De två fighterserna presenteras och går in till buren en i taget under tiden som deras låt spelas (de får välja själva vilken låt, de har alltså inte gjort en egen låt även om det nu var en kille som gjort det där Mikael Persbrandt pratade). Innan de stiger in i buren tar de av sig överdragskläder och liknande (några hade hörlurar runt halsen) och en sjukvårdare smörjer in deras ansikten med vaselin (som ska göra så att.. tja, något med sår som ska bli bättre tack vare vaselinet). Sedan kan de inta buren, de hälsar på varandra och matchen kan sedan börja. Som jag förstod det kan matcherna vara olika långa, när jag tittade var dem 3x5 minuter. Matcherna kan också ha tre olika slut, det första är att hela matchtiden går och att domaren och juryn utser en vinnare. Det andra är att en av de tävlande erkänner sig besegrad och klappar i mattan, tapout, vilket gör att den andra vinner. Det tredje slutet är att sjukvårdarna som är på plats avbryter matchen när de tycker att en skada är för allvarlig (när jag var där avbröt de en match för att en kille blödde för mycket från ögonbrynet). Justja, ring-tjejerna gå ju runt ringen/buren och visar vilken rond som körs med!

Reglerna är.. tja, när man sitter där och kollar kan man tro att det inte finns några regler men det gör det. Man får inte knäa någon i ansiktet, och man får inte knäa eller sparka en som ligger ner. I Svergie är reglerna också lite hårdare än vad de är i vissa andra länder.



Det var en härlig stämning i hallen, det var inte som det är på hockey att man hejjar på ett lag, utan här hejjade och hurrade man på alla som tävlade. Men de första matcherna kändes lite konstiga, jag menar två killar (plus domare) som stängs in i en bur där de ska slåss och publiken hejjar på när någon av dem får in en fullträff antingen med en knytnäve, en fot eller ett knä. Ja, ni hör ju hur det låter, ganska hemskt, kanske rent av riktigt hemskt. Men som tur är så avbryts ju matchen om det blir allt för farliga slag och sparkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela