Pluggtugg

i Allmänt,

Efter en snabb och enkel, men inte allt för inspirerande, middag ska jag nu ta och plugga lite, inte heller det är speciellt inspirerande. Det är mycket fakta och teori i skolan just nu vilket inte heller är inspirerande, jag vill ha mer kreativt (vi har ioförsig 7h och 15 minuter lektionstid i veckan där vi får skapa både för hand och i datorn, men det känns som om det är för lite)!

Mitt favoritämne just nu är Rörlig bild. Vi får göra precis vad vi med en filmkamera eller systemkamera i tre timmar, varje vecka! Hittills har jag testat lite olika saker, jag försöker hitta något som jag skulle vilja fördjupa mig i och göra en riktigt "superproduktion". Varför jag gillar det så mycket är för att jag inte sysslat med film på något sätt (om man inte räknar med att titta på en film förstås) så det är som en helt ny värld har öppnat sig, och sedan ska vår lärare ha lite cred. Han kan sin sak och han uppmuntrar!

Jag tror att uppmuntran är nyckeln till att en elev presterar bättre. Skriver man ett matteprov och gör en riktigt kick-ass uträkning på en uppgift tycker jag att eleven ska få höra det, antingen som en kommentar på pappret eller ansikte mot ansikte. Det stärker självförtroendet, man får bekräftat att man kan, vad man har gjort bra, vilket gör att man "vågar mer" vilket leder till att man börjar göra ännu fler kick-ass uträkningar, en god cirkel alltså. Eller det är vad jag tror iallafall.

Nåja, nu måste jag plugga. Prov imorgon.
Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela