Fobi? Extrem rädsla iallafall!

i Allmänt,

Jag har precis varit framme med dammsugaren för att bli av med ännu en spindel (dock den första sedan rummet fick en riktigt rensning och röjning efter sommarlovet i början av augusti), en sån stor svart husspindel. Jag vet inte om ni kommer ihåg det, men för bra precis ett år sedan mötte jag en spindel i köket en morgon och det blev lite dramatik (här får ni en länk till inlägget, antingen för att färska upp minnet eller få läsa om min hemska morgon) .. Dagens spindel var iallafall av samma kaliber som den.

Jag vet inte vad som gör att det suger till i magen när jag ser en spindel. Det spelar ingen roll om den är stor eller liten, suget, viljan att skrika och springa iväg infinner sig alltid. Okej, förstås inte lika "kraftigt" om det är en liten plutt. Det hjälper inte att personer runt mig säger "vad kan den göra dig?", "du är ju mycket större än en liten spindel" eller "den kommer ju inte precis äta upp dig", det gör mig mer irriterad. Ska man säga till ett barn som precis brutit benet att "gråt inte, du har ju massor av ben som inte är brutna, tänk på det istället". Okej, det kanske är en riktigt dålig jämförelse, men är man rädd så är man rädd. Har man brutit benet och behöver gråta så gråter man. Visst, jag skulle lätt kunna stampa på en spindel som springer på golvet (hemska tanke!) eller trycka dit handen om det sitter en på väggen (eeuuww!!), det är ju inte så att jag stött på någon spindel här i lägenheten som är större än min 36:a till fot eller min hand (har inget mått på den., men den är inte överdrivet stor iallafall.) men bara tanken får det att krypa i kroppen och snurra i magen.

Jag tror att jag lider av en fobi. Slår man upp fobi på Nationalencyklopedin står det: "fobi´, intensiv, irrationell rädsla för bestämda företeelser, t.ex. ormar eller trånga rum." Och ja, jag är ju väldig rädd för en bestämd företeelse -spindlar. Vart rädslan kommer ifrån har jag försökt grunna på och det enda jag kan tänka på var när jag var liten, kanske åtta år, och såg ett program där man berättade om fågelspindeln. Att den kunde hoppa, "flyga", jättelångt, att ett bett var giftigt och kunde döda en människa. Jag slog upp även det på NE, och där stog den att det fanns ca 900 olika arter av en sådan jäkel (fågelspindel) och att de flesta är ofarliga för människan..

Jag tror att det är detta tv-program som drog igång allt. Efter det vet jag att jag hade en hemsk dröm som innehöll en superstor spindel som blockerade min väg, det var verkligen hemskt. När jag var yngre, eller bara för några år sedan så var jag inte alls såhär rädd men nu måste jag "säkerhetskolla" ett rum innan jag kan slappna av riktigt, och skulle det dyka upp en spindel kan jag inte koncentrera mig. Antingen måste den ut eller jag.

Jag avslutar med att säga att det är riktigt jobbigt, och att det hjälper inte att säga "var inte rädd" och sucka. Vissa har klaustrofobi, vissa är rädd för att flyga, vissa är rädda för spindlar som till exempel jag. Låt bli att säga en massa onödigt och ta smidigt bort spindeln om du är så modig, du framstår då istället som en dagens hjälte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela