Riskutbildning på halt väglag

i Allmänt,

Jaha, väntar ni med spänning på min utvärdering av halkbanan? Trodde väl det.

Det var.. inte hemskt, men faktiskt inte så jättekul som jag fått intrycket av att det skulle vara. Det var skönt och roligt att få sitta själv i en bil och köra. Men jag kan inte påstå att jag gillade när jag fick sladd, känslan av maktlöshet blev ju väldigt påtaglig och det är nog en av mina största farhågor så ja, det var ju inte så kul då. Men annars, jag överlevde och det känns verkligen skönt att få ha testat på och man inser verkligen att hastighet är A och O, det spelar ingen roll om man kört bil i 30 år eller bara ett par, får man sån sladd som vi fick prova på så hanterar inte en veteran det bättre än vad vi gjorde.

Men sedan så får jag huvudbry över en del filmer som vi fick se, tagna ur verkligheten. Är det ren "tur" att någon filmade och man fick se en vit bil få vattenplaning, korsa gå från vänsterfilen över till höger, sedan ner i diket, slå en volt och ut ur bilden flyger en bergsprängare? Jag vet inte, just den var kanske det. Men en annan film vi fick se så var det en kille som körde (logiskt) utan bälte och det satt en kamera ungefär vid backspegeln så man såg han som körde och i stort sett hela insidan av bilen. Han somnar till och kommer för nära fordonet på vägbanan bredvid och "krockar", far runt i bilen, bak i baksätet och huvudet åker ut genom (om man sitter i bilen) höger fönsterruta och huvudet kläms mot det han krockade med -en lastbil om jag minns rätt. Det känns väldigt otroligt att en snubbe installerar en kamera i bilen och filmar varenda färd han tar med den och att han sedan råkar ut för denna händelse som är som tagen ur en trafikbok under rubriken "Vad som kan hända om du inte använder bilbältet och du är för trött och egentligen inte borde köra bil". Det såg väldigt verkligt ut, och det känns konstigt att simulera hans rundgång i bilen..

Ah, jag har ingen aning. Jag har sett filmerna, jag har sladdat runt och ändrat på det som fått mig att sladda och klarat uppgifterna och blev godkänd. Det är det som räknas,

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela