Magnetic Island

i Australien,

Efter Airlie Beach-vistelsen hoppade vi på bussen upp till Townsville där vi tog färjan ut till Magnetic Island och sedan buss över till andra sidan ön till det mysigaste boendet hittills. En stor gemensam yta med reception, bar, kök och pool omringat av bungalows och inbäddat bland träd och buskar. Detta hostel ingår i en kedja som heter YHA och finns över hela Australien, det är inget fest-hostel utan ett mer lugnt och städat sådant.

När vi anlände blev vi meddelade att vi kom den bästa dagen, senare under kvällen skulle det nämligen bowlas, med kokosnötter! Jag är nöjd med min insats, jag hade högst poäng men föll precis på mållinjen. I slutet blev jag nerpetad till en andraplats, med en poäng.

Dagen efter hade vi bokat in oss på frukost och en guidad tur i deras koala-park, där de även hade några fåglar, reptiler av olika slag samt en vombat. Vi fick veta mer om djuren men framför allt komma dem nära och om vi inte fick hålla i dem fick vi iallafall klappa och känna på dem. Jag tycker absolut att denna upplevelse var värd sina slantar, det var en bra (australiensk) frukostbuffé och vi fick mycket tid tillsammans med djuren.

Jag fick möjligheten att hålla i en koala vilket var väldigt mysigt, och jag kom även i närkontakt med en orm!

Airlie Beach

i Australien,

På väg upp till Cairns stannade vi till i Airlie Beach efter våra dagar i Bundaberg, ett underbart ställe med det perfekta turkosa vattnet omringat av kullar med broccoli-liknande skog. De har en konstgjord lagun, liknande South Bank i Brisbane, som var väldigt mysig och där vi spenderade mest tid.

Under vår tid här i Australien har vi testat på lite olika boendeformer; hotell, hostel och semesterlägenhet. I Airlie blev det Global Backpackers hostel, sovsalen med tillhörande badrum var tyvärr inte det fräschaste men annars så var det ett väldigt bra hostel. Det var ganska billigt, det låg mitt emot lagunen och det hade en tillhörande restaurang och bar där man som gäst fick 50% rabatt på middagen. Så vi betalde $6,5 (ungefär 40 svenska kronor) för mat och dryck (ett glas läsk, cider, öl eller vin), toppen! Det blev en väldigt härlig atmosfär där bland de långa borden och musiken.

Utanför Airlie Beach ligger Whitsundays-öarna som vi tyvärr inte hann besöka, men som alla säger är helt fantastiska! Men vi hänger inte läpp för det, nästa stopp är nämligen en ö.

Bundaberg brewed drinks

i Australien,

Det finns inte jättemycket att göra här i Bundaberg om man inte har fått sig ett jobb på någon gård. Men något man faktiskt kan göra är att besöka deras bryggeri och/eller destilleri. Vi bestämde oss för att ta en rundtur på Bundaberg Brewed Drinks (deras väldigt häftiga lokal ser ni i bilden ovan, en stor fin tunna) som är mest kända för sin ginger beer (översatt till svenska blir det typ, ingefära-öl. Tidigare var de alkoholhaltiga men inte längre) och som de med tiden har utökat med root beer (detta vet jag inte hur jag ska förklara, men det var väldigt sött och smakade lite lakrits och även en aning jenka. På det hela taget lite som hostmedicin) och dricka i ett flertal olika smaker.

På rundturen fick man en liten telefonliknande sak och när man gick in i de olika rummen fick man trycka in rumsnumret och sedan lyssna i telefonen och höra historien bakom bryggeriet, ginger beer och hur man gör den. När rundturen var slut fick vi provsmaka alla deras drycker; ginger beer, diet ginger beer, (sarsaparilla) root beer, diet root beer och något cideraktigt med smak av citron och lime. Deras fruktläsk; lime, rosa grapefrukt, guava, blodapelsin, passionsfrukt och persika. Sedan har de även något som heter Creaming soda och en egen Cola.

Provsmakningen var den roligaste delen av vårt besök. Smakerna var så otroligt tydliga och friska, man kände så lätt alla nyanser. På detta bryggeri brygger man på riktigt, man använder fortfarande riktiga råvaror och inte bara smakämnen vilket man kan se i flaskorna -längs ner samlas kryddor och små små bitar av den frukt som drycken innehåller, så innan man dricker ska man försiktigt vända på flaskan så att allt blandas. Det mest häpnansväckande var när vi smakade av persika-drickan och vi på tungan kunde känna en lite hårig känsla, ni vet så som det känns att hålla en persika i handen. Samma sak var det med passionsfrukts-drickan då den hade känslan av det kött som frukten har, om man tar bort kärnorna.

Creaming soda är inget jag har sett i Sverige, och det är en dryck gjord på röd grapefrukt. Varför den heter som den gör är av tradition men den smakade faktiskt lite "krämigt", som om det var blandat med lite vaniljglass. Väldigt gott! Och till sist, deras Cola. Aldrig har jag druckit en Cola som smakar så mycket, med det sagt inte den godaste, men det var en väldigt tydlig smak av kola och en lätt eftersmak av kaffe.

Mina favoriter efter dagens besök är rosa grapefrukt, blodapelsin och Creaming soda.

Fraser Island

i Australien,

I samband med att vi var i Hervey Bay så tog vi oss en dagstur till Fraser Island. Vi var uppe i ottan för att ta oss ut till ön och kom tillbaka när det började skymma. På vår dagstur fick vi åka runt i en fyrhjulsdriven buss och se det som ön är mest känt för.

Fraser Island är världens största sandö och ön växer, tack vare strömmar som tar med sig sand så blir ön ungefär en meter större varje år. När jag tänkte "världens största sandö" så såg jag en stor sanddyna med några palmer framför mig, men det var tvärt om (iallafall den del som vi fick se). Det var en oerhört grön ö med mycket skog, väldigt blandad skog med allt från barrträd till regnskog med 60 sjöar och 100 bäckar med källvatten.

Eftersom att det är en sandö så är underlaget man kör på sand, därför behöver man ett fyrhjulsdrivet fordon som kan ta sig fram i den lösa sanden. Och eftersom att det är lös sand man kör på och sanden lätt förflyttar sig dit den vill så var det lite som att åka bergodalbana. Det var ett ständigt skumpande och plötsligt kom det ett riktigt gupp som gjorde att man lyfte från sätet, det var flera sådana gupp -ibland flera i rad och ibland tog det några minuter mellan dem. Addera till det; vägar där endast ett fordon får plats och branta backar så får ni en liten ide av hur åkturen var och ni kan då också föreställa er hur lugn och skön varje bil och busstur har varit sedan dess och nog kommer att vara ett tag framöver.

Fraser Island är känt för sina Dingos, en typ av vildhund. Tydligen är det vanligare att man ser en Dingo än att man inte ser en när man besöker ön, men nu har honorna precis fått sina ungar och då håller de sig undan för att se till och vakta sina små, och trots hårt spanande så fick vi inte se någon. Jag tror även att chansen är större att man får se en eller flera om man campar på ön och får uppleva den när alla stora bussar är ur vägen och det är lite lugnare. Jag kan gått och väl förstå att man som Dingo håller sig borta från stränder och vägar när så stora fordon mullrar fram och hundratals människor springer hit och dit.

Ön var inte alls vad jag hade förväntat mig, och trots att den var väldigt fin så blev jag inte så fängslad som många andra har blivit. Men det kan nog bero på att turen vi tog var väldigt turistig, tältar man och kör sin egen bil tror jag det blir en annan upplevelse. Men, jag har sett ön och jag ångrar inte att jag tog mig dit.

Schoolies

i Australien,

När vi åkte ifrån Gold Coast och Surfers Paradise så hade precis några hektiska veckor börjat för alla företagare och invånare. Här i Australien har de något som heter Schoolies vilket är en vecka av festande och firande av att man har gått ut High school och de populära resmålen för detta är Surfers Paradise, Byron Bay och Bali. Så nu i Surfers var det ungdomar som gått ut i Queensland, nästa vecka kommer de från New South Wales och veckan efter det kommer man från Nya Zeeland.

I lördags var vi ute och gick och på varje hörn stod det festarrangörer som ska locka in folk till nattklubbarna. I alla souvenirbutiker hade man tryck in det vanliga sortimentet i ett hörn för att ge rum för kläder, väskor, hattar och annat spännande med "Schoolies 2013" tryckt på. Det var även erbjudande i var och varannan butik, allt ifrån mat till mopedhyror.

Och sedan, ungdommarna.  Dagarna är ett evigt festande där sjunger kampsånger från hotellbalkonger, shoppar loss i butikerna och hänger på stranden. Det var en aning galet, många tyckte synd om oss som var i Surfers samtidigt som Schoolies-arna men jag tycker att det var kul att få vara med några dagar.

Resan går vidare

i Australien,

Efter tre veckor i Gold Coast så har vi nu fortsatt vår resa. Vi har tagit oss till Hervey Bay som ligger ungefär tre timmar ovanför Brisbane. En väldigt sömnig stad, det händer inte så mycket här, butikerna stänger tidigt och de flesta lever på att Fraser Island ligger inom en timmes båttur bort. Många hostel ordnar dagsturer och paketresor dit och många företag heter något med Fraser.

Vi åkte hit med buss och när vi kom till den sista etappen (sträckan mellan Rainbow Beach och Hervey Bay) var det kolsvart ute, månen var full, busschauffören släckte alla lampor och berättade att det var en ganska farlig passage. Det finns nämligen något som de kallar för Brumbies, vilket är vildhästar, och kombinationen mörker och oberäkneliga hästar kan sluta illa. Jag höll koll, för visst vore det häftigt att få se vilda hästar, men utan lycka och det kanske var tur det.

Fin strand har de iallafall här. Vattnet är varm (ca 23 grader) och klart. I sanden ligger det massvis med fina snäckor och just nu en massa smurfblå maneter. Manetsäsongen har just börjat och kommer hålla i sig en månad ungefär.

Wet 'n' wild water world

i Australien,

Idag bar det av till det vattenland som ligger här i Gold Coast. Vädret var allt annat än med oss. När vi kommer fram, har bytt om och låst in våra väskor så märker vi att allt fler och fler attraktioner stänger ner och snart är allt stängt på grund av det åskoväder som rullar in över oss. Men, som vi nu börjar lära oss; oväder här i Australien håller inte i sig särskilt länge. Vi springer därför över till andra sidan gatan där Warner Brorhers movie world ligger (där vi var häromdagen) och i en timme underhåller vi oss med en filmvisning och en stuntshow. När en timme gått så var alla molnen borta och solen värmde härligt fram till stängning då ett nytt regn-, åsk- och blixtoväder startade.

Så med tanke på det lite oberäkneliga vädret så tog vi oss igenom alla åkattraktioner metodiskt, från ena sidan till den andra. Det var många varianter där man åkte i uppblåsbara ringar, allt från två till fyra personer samtidigt och lugna skvalpande till de där man nästan, nästan åker helt runt i vad som kan liknas med en lätt lutande tratt. Såklart fanns det vanliga rutschkanor där man åkte själv där jag överraskade mig själv med att åka den långa branta och en av deras lite mer avancerade variant där man på nedräkning släpps ner i en cylinder och iväg på en ca 15 sekunder resa rätt ner, rätt upp och sedan ner och ut. Var min beskrivning lite otydlig så kan ni se den i bakgrunden på bilden nedan.

Vi hade väldigt roliga om än lite stressiga timmar på Wet 'n' wild. Ska jag ranka de temaparker vi har varit på här i Gold Coast så hamnar vattenlandet på en andra plats, movie world på en tredje och Sea world på första.

Warner Bros. Movie world

i Australien,

Igår besökte vi Sea world och idag blev det movie world med karaktärer signerade Warner Brothers. Huvudpersonerna var herrarna ovan plus några tecknade favoriter i form av Snurre Sprätt, Hjulben&Gråben, Pip&Sylvester och Taz (den Tasmanska djävulen).

Liksom igår var vi ute i god tid för att hinna med allt. Vi var där en timme efter att portarna slagit upp och då för att upptäcka att allt inte var öppnat innan för murarna. Ytterligare en timme senare var det dock full fart, allt var öppet, mycket folk och en del köande. Vid första anblicken verkade vi ha en härlig dag framför oss, men när vi gick till parkens bortersta hörn på en minut så sjönk förväntningarna lite. Med andra ord så var det en väldigt liten park, det var för lite åkattraktioner och spel för att kalla det ett nöjesfält. För lite miljö och grönytor för att kalla det en park, och precis som när de öppnade en del restauranger, caféer, butiker och attraktioner senare så stängde de även tidigare, en hel timme innan stängning!

Det enda positiva jag har att säga om vårt besök är att de attraktioner de hade var väldigt fina, fräscha och finurliga. Den första vi åkte såg ut att vara en vanlig "lugn" tur i ett läskigt hus där man åkte runt fyra stycken i en vagn, men plötsligt så åkte vagnen in i en hiss, upp några meter och sedan baklänges ut och ner i en backe för att sedan vändas runt och snabbt åka slalom i stora svängar för att sedan avsluta i den lugna banan igen.

Så nu har vi avverkat två temaparker och innan vi lämnar Gold Coast ska vi besöka ett vatten- och lekland. Recension om det kommer senare.

Sea world

i Australien,

Idag har vi besökt en av alla temaparker som finns här i Gold Coast, det blev Sea world som är en blandning av ett zoo (med havsdjur) och nöjespark (med både åkattraktioner och vattenland). Vi tittade på delfiner, pingviner, sälar, sjölejon, fiskar, hajar och isbjörnar.

Liksom på Australia zoo (som hade fått två tigerungar, som vi missade) så hade de här också fått tillökning i gänget i form av en ny isbjörn: Henry, sex månader. Oerhört söt och full av liv!

Det är som vanligt väldigt farsinerande med djur och kanske framförallt med vattendjur som ser så fridfulla ut när de simmar förbi. Mest hänförd blev vi (om vi bortser från Henry) av delfinerna och vi kommer absolut att ordna så att vi får simma med några under denna resa!

Sol och bad

i Australien,

Idag är det två veckor sedan vi landade här i Australien, och vi har varit i Gold Coast i en och en halv (ungefär). Dagarna rusar förbi, precis som de gör hemma i Sverige. Vi ägnar oss åt att ena dagen gå till Surfers Paradise, andra dagen Broadbeach. Vi bor precis mitt emellan, så att byta mellan stränderna är perfekt. Varje gång hittar vi nya vägar, vägar vi aldrig gått på, vägar som vi tidigare bara gått åt motsatt riktning på. Varje gång ser vi nya detaljer och kartan målas upp tydligare i huvudet.

Härom dagen badade jag för första gången på flera år. Just nu kan jag meddela att i Stilla Havet är det är tjugo grader varmt, härliga vågor och oerhört salt.

Hittills har jag nu badat tre gånger och jag planerar att bada imorgon, och dagen därpå och dagen efter det och.. Jag vill lära mig att vågsurfa, och vill man lära sig det så måste man börja med att tumla runt bland vågorna utan brädan. Nedan kan ni se den surfingbräda som står på min önskelista!