Gymnasieval

i Allmänt,

ett aktuellt samtalsämne bland många nior just nu är gymnasiet, och vilket linje man tänkt söka till. redan i september, oktober började informationen i olika former. linjerna kom till oss på skolan för att locka till sig elever, och jag vet inte hur många olika tidningar vi fått hem i brevlådan. men nu är tänkandet över, nästan iaf, för den 1:a februari är sista sökningsdagen.

sedan mamma såg artikeln om arkitekt-utbildningen, eller linjen kanske man ska säga, på Ljud och Bild skolan, så har jag varit fast. att få lära sig använda bla CAD-program och jobba i virituella miljöer och sedan få behörighet att söka till Chalmers, LTH och KTH. man blir också förberedd att göra arkitektprovet, som är ytterligare en möjlighet att komma in på dom arkitektiska utbildningarna.
var ju dock en liten detalj till; skolan ligger i Halmstad. ca 90 mil söder över eller nått. visst, de är ingen Rom-resa, men de är ändå långt hemifrån. först tänkte jag inte så mycket på de, men nu smyger sig tankarna fram: att bo ensam i en stad där man inte känner en kotte. att laga mat själv varje dag, diska, städa, tvätta. ja ta hand om allt själv. måste erkänna att det känns väldigt läskigt.

igår bekräftade jag min ansökan, med LBS i första hand, och naturvetenskapsprogrammet på hemmaplan i andra.
innan jag läste om Ljud&Bild skolan, så var det nog egentligen ingen fråga om vilket program de skulle bli. visst så var jag intresserad av media, men natur har nog alltid varit "min" linje. linjen är bred och jag kan komma istort sett vart jag vill efter att jag tagit studenten.
jag gillar matte och har ganska lätt för mig i nämnda ämne. men då var det ju no:n. så otroligt kul är de ju inte. samhäll då? en bred linje och inte alls lika mycket av no-ämnena. men då har ju dom mer språk ist. och då är frågan: no eller språk? då kändes valet ganska lätt. jag är inte alls en språk-människa. så därför vart de natur.

i april månad får jag veta preleminert om jag kommit in. ush, vad otroligt långt de är kvar tills dess. under tiden får jag fortsätta kämpa med läxförhör, grupparbeten, inlämningsuppgifter, prov och en del nationella prov. försöka spetsa betygen och hoppas på de bästa.

Kommentarer

Postat av: Felicia

Publicerad 2009-02-02 16:21:18

Förstår att det känns tufft att börja på en skola så pass långt hemifrån, men om det kan vara till en litenliten tröst kan jag meddela att Halmstad är en jätte härlig stad. Närhet till allt och så fint. Båstad som inte ligger långt ifrån rekomenderar jag verkligen, :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela