15 maj

i Allmänt,

Igår fick jag ett väldigt ovätat besked, ett som jag knappt vågat tänka på.

Jag har kikat i mail-boxen extra noga nu under de senaste dagarna men inte fått något mail från rätt avsändare, men jag hängde inte läpp, chansen att jag skulle på det mailet var väldigt liten. Det jag pratar om är resultatet på årets arkitektprov, och mitt bidrag som jag skickade in för en månad sedan. Igår var sista dagen man skulle ha fått reda på om man gått vidare till nästa del av provet och jag hade inte fått något svar, inte via snigelposten och inte via mail.

21:10 ringer min pojkvän och säger att han gått vidare. Jag gratulerar och blir riktigt glad för hans skull. Han frågar mig om jag gått vidare och nej, det hade jag inte. Men så sägar han att resultatet fanns på antagning.se, alltså sidan där all information om betyg och vilka utbildningar man sökt till finns. Jag kämpar mot min dator, som mest vill sova, för att kolla mig egen profil. Lite nervös är jag, men mina förväntningar är inte allt för höga. Jag möts av detta:



Om ni inte ser vad det står så kan jag meddela att jag klarade första delen av provet! Juryn gillade även mitt bidrag, så den 12:e och 13:e juni ska jag och min älskling till Lund och göra del två. Oerhört spännande och just nu väldigt svårt att tro. Visserligen kände jag att jag var väldigt nöjd med min prestation, jag kände att det fanns en röd tråd och en helhet. Men jag menar, jag är nitton år, jag har inte gått ut gymnasiet än, det är första gången jag gör hemuppgiften, tänk på alla andra som är betydligt äldre med flera års erfarenheter och som kanske gjort provet tidigare.. Och tänkt att både min pojkvän OCH jag gick vidare, vad är chansen för det?

Det är helt otroligt. Jag läser igenom listan på vilket material vi ska ha med oss till provdagarna och försöker klura på vad uppgiften kommer vara. Vad tror ni? Blyertspenna (valfri), Suddgummi, Vanlig transparent tejp, Färgkritor/färgpennor, Hobbylim (flytande lim), Limstift, Linjal graderad till minst 30 cm, Sax, En vanlig dagstidning, Veckotidning eller liknande med färgbilder, 1 rulle sytråd (valfri färg). Det är väldigt svårt att gissa, jag menar förra årets hemuppgift handlade om att passa in en pusselbit i ett sammanhang och i år skulle man bygga med tändsticksaskar, det kan egentligen vara precis vad som helst. Vi får helt enkelt vänta och se!

TILLÄGG:
Arkitektprovet är ungefär som Högskoleprovet, det är en chans och möjlighet till att ta sig in på högskolan, och arkitektprovet är då ett specifikt prov för att komma in på någon av Sveriges arkitektskolor. Provet är uppdelat i två delar, först gör man en hemuppgift som man skickar in till den skola man vill söka till. Bidragen presenteras sedan anonymt för en jury som väljer ut vilka som ska gå vidare till den andra delen av provet då man på plast på skolan ska göra olika uppgifter. Det hela går ut på att man ska visa att man är kreativ då det är vad hela utbildningen går ut på. Detta prov gör det också möjligt för de som varit i branschen ett tag att komma in på högskolan för att studera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela