Dragningskraft

i Allmänt,

Läst nyss att man dras till det gyllene snittet (φ = fi, på grekiska). Det fungerar som följande: man tar längden delat i bredden. Om man ser ett ciggpaket (ska man tydligen bli) blir man sugen på att röka eftersom att det är uppbyggt av detta snitt, och räknar man ut det så får man följande siffror: 1.618234552434. Och bäst dragningskraft har man om siffrorna är 1.618.

Sedan kan man göra detta på sig själv för att se hur stor dragningskraft man har, då tar man hela sin längd delat med längden upp till naveln. T ex. min totala längd är 161 cm, och upp till naveln är det 96 cm. 161/96 = 1.67708333. Alltså är jag inte någon magnet precis, men de gör mig inte så mycket, gud va jobbigt de skulle vara om allt kretsade runt mig!

Onödigt vetande, men roligt vetande. Fler saker som är byggt på det gyllene snittet är dataskärmar och tavlan av Mona Lisa. Hur stor dragningskraft har du? :)

Kommentarer

Postat av: elin

Publicerad 2009-05-16 10:54:40

Haha vad roligt :D Jag har inget att mäta med men jag tror inte att jag har sån stor dragningskraft!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela