LGTG

i Allmänt,

Att välja en favorit tycker jag alltid är svårt (med undantag från favoritfärg), speciellt filmer, böcker, låtar och artister/grupper. Men jag tror att det beror på att jag lätt glömmer bort vad jag sett/läst/hört, och då vill jag inte säga något eftersom att jag kanske glömt bort den där filmen som var så otroligt bra, eller boken, eller låten, eller artisten/gruppen. Fast när man tänker på det.. om man inte kommer ihåg det, så är det väl av en anledning, det var inte tillräckligt minnesvärt och då sållas det bort och annat tar dess plats. Men iallafall, när det kommer till filmer så har jag en som ligger bra i kurs och är bland de första jag kommer att tänka på när andra frågar mig om filmtips, och det är Liftarens guide till galaxen (LGTG). En komedi som så många andra filmer är baserad på en bok. Den är lite udda men (enligt mig) otroligt rolig!


Här följer ett utdrag ur boken, och en del förklaringar kanske behövs. Det är Arthur som är huvudpersonen i det hela, och Ford är hans kompis. Ford är av rymdisk bakgrund (han är inte en jordbo, men ser ut som en) och skriver och uppdaterar boken "Liftarens guide till galaxen" som är en elektrisk bok, och inte en sådan med papperssidor.  


" - Ford!
Ford såg upp. Han satt i ett hörn och mumlade för sig själv. Han tyckte alltid att själva resan genom rymden var den jobbigaste delen av rymdresorna.
- Ja? sa han.
- Om du nu är någon slags forskare för den här boken här, och du nu har varit på jorden, då har väl du samlat material om den?
- Jo, jag har utvecklat den ursprungliga texten lite grann, det har jag.
- Får jag se vad det står i den här upplagan då. Jag måste se det.
- OK. Han skickade över den igen.
Arthur grep tag i den och försökte få sina händer att sluta darra. Han tryckte på knapparna för att få upp rätt sida. Bildskärmen blinkade till och en trycksida visade sig. Arthur stirrade på den.
- Det finns ingen artikel! utbrast han.
Ford tittade över hans axel.
- Jo, det gör det, sa han. Titta längst ner på skärmen under Jopp-Hej-Di, den trippelbröstade horan på Erotican 6.
Arthur följde Fords finger och såg vad han pekade på. Först kopplade han inte, men sedan var det som om han skulle explodera
- Vad? Menlös? Ett enda ord!
Ford ryckte på axlarna.
- Tja, det finns väl en så där en hundra billioner solar i den här galaxen och bokens mikroprocesser kan väl inte ta in hur mycket om helst, dessutom var det ingen som visste så mycket om Jorden, det är klart.
- Men för glödheta, du såg väl till att det blev ändrat på det där?
- Jo, jag lyckades sända över en ny text till redaktionen. Dom har väl putsat lite på den, men det är ju en klar förbättring.
- Och vad står det nu? frågade Arthur.
- I stort sett menlös, tillkännagav Ford med en liten generad hostning."

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela