17 september

i Allmänt,

Igår var det den 16:e september, vilket betyder att jag nu varit bosatt här i Halmstad i en hel månad. Att det igår också var onsdag betyder att vi, ARH09, "firade" fyra veckor tillsammans igår. Tiden går fort!

Skolan är nu i full gång, det är mängder med inlämningsuppgifter och ett prov som ligger och väntar på mig den närmaste framtiden, vilket gör att det inte blir många stunder eller ord till övers för att blogga. Men idag tar jag en dag off från skolvärlden. Har suttit väldigt många timmar redan denna vecka och har fått en hel del gjort, så jag tycker faktiskt att jag förtjänar denna ledighet. Dock så ska jag läsa min bok så jag kan börja skriva en recension på den, och då blir det ju lite skola ändå, men det är ju inte så ansträngande.

På dagens schema stod det CAD-teknik A och Miljöanpassad arkitektur. På sistnämnda lektion har vi nu fåbörjat ett projekt som heter "Friggebod", då vi (väldigt logiskt) jobbar med friggebodar. Vi söker fakta om vilka regler som gäller för dessa byggnader, vi skissar miljön där dom ska "stå" och skriver fakta om den och idag gjorde vi en compact living-övning. Vi fick ett rum som var nio kvadratmeter som skulle fungera att sova i, äta i och jobba. Det var inte så jättesvårt att få en lösning, men att rita det i en planlösning och sedan i genomskärning, eller hur jag ska säga, var lite klurigare. Har glömt bort det fina ordet Brice använde, men tänk er ett dockhus. En vägg är borta och så ritar man det man ser, i 2D.

Inte en jätterolig övning men helt okej. Längtar tills när vi ska rita våra egna friggebodar. Har fått en syn för mitt inre öga om hur jag vill ha min som. Hoppas vi börjar med det redan nästa vecka, men jag ska inte ha för stora förhoppningar. Allt vi gör i detta projekt ska sammanställas i ett portfolio som vi ska utforma i photoshop lite senare. Funderar lite smått på hur jag vill ha mitt upplägg, men har inte kommit fram till någon toppenidé än.

Imorgon är det fredag och sedan väntar en härlig helg. Har inget planerat förutom att skriva en filmanalys. Funderar dock på att gå på fotboll på lördag, Halmstad tar emot Helsingborg. Tror det kan bli rätt kul, min första Allsvenska-match. Ja, vi får se hur det blir, har ju först en långdag i skolan att klara av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela