Ljud & Bildskolan

i Allmänt,

"Jag har funderat att välja skolan du går på, hur är den? Trivs du? Är det bra lärare? Hur hittade du boende och hur mycket kostar de ungefär? Förlåt för alla frågor, tänkte bara chansa och se om jag kan bli nå klokare:) "

KUL med frågor säger jag bara! Jag skulle nog kunna prata på om LBS (Ljud & Bilskolan) hur mycket som helst här i bloggen och nu har jag fått mig en anledning till att göra det med. Eftersom att jag vet att du som ställde dessa frågor inte har någon möjlighet att göra ett besök under ett öppethus eftersom att du, liksom jag bor här uppe i norrland och det är nästan hundra (100) mil till skolan, och det är ju inte en sträcka man kör en kväll för att lyssna, ta in och känna efter om detta skulle kunna vara något och sedan åka hem igen, så jag ska göra mitt bästa för att förklara (även om jag aldrig har varit och aldrig kommer att bli känd för att göra utmärkta förklaringar..) och beskriva.

Ljud & Bildskolan i Halmstad är en liten skola, både sett till ytor och lokaler och antalet elever. Vi är inte fullt trehundra (300) elever i nuläget, och denna siffra är det maxantal elever som skolan kommer att ha. Och eftersom att det är få treor som tar studenten i år kommer det inte bli så många som blir antagna till hösten. Jag sa även att lokalerna var små och det är så sant, jag har fortfarande svårt att förstå hur alla får plats men det är helt tydligt att alla gör det utan någon trängsel. Tyvär så har jag inga bilder som visar hur det er ut på insidan av skolan men de ord som dök upp i mitt huvud när jag för första gången kom in genom dörrarna var hemtrevligt och fräscht. Det är vitt, öppet och ljust. På väggarna hänger foton som elever på skolan tagit och i "kafeterian" finns det ett skåp där man kan ha sin egen mugg som man kan använda kalla dagar när man vill värma upp sig med en kopp cocoa cream eller annat.

Det är svårt att säga något om lärare egentligen eftersom att det har mycket med personkemi att göra också, men jag tycker det är bra lärare. Alla har en lärarutbildning och är alltså behöriga och vet vad dem snackar om. Fast nu ska jag kanske inte säga alla, eftersom att de som lär ut i karaktärsämnen inte är lärare i grund och botten utan kommer från arbetslivet men dem om några borde väl veta vad de pratar om? Och samtidigt som de lär ut pluggar dem också så att de ska bli behöriga lärare.

Boende.. Skolan hjälper till en viss mån till med detta, men endast på de sätt att om en elev som hyr en lägenhet flyttar och tipsar om att dennes boende blir ledigt till "skolvärdinnan" och sedan informerar hon detta vidare. Men jag hittade mitt rum/min lägenhet på en sida som heter studentlya.nu och där kan man välja stad, om man är ute efter att hyra, vilka priser som man är intresserad av och vilka krav man har, sedan kommer de boenden som matchar detta upp i en lista och man kan ta kontakt med en hyresvärd. Sedan gissar jag också på att man kan hitta rum/lägenheter på Blocket också.

Jag åker tillbaka till Halmstad imorgon och jag längtar, så jag trivs verkligen. Linjen är verkligen "jag", min klass är toppen och Halmstad är en underbar stad, inte för stor och inte för liten. Nära för en tripp till Götet över dagen, Helsingborg och även Ullared som det är så mycket snack om. Om du är intresserad så måste du skicka in en ansökan, Ljud & Bildskolan - arkitekt som förstahandsval. Jag tror att om du inte gör det så kommer du ångra dig i framtiden. Men har du skickat in en ansökan och kommit in och testat ett tag så kan du känna efter då, känns det här rätt? Kommer det här funka? Men om du inte gör det så är jag som sagt säker på att du kommer ångra dig senare och dessa "tänk om" kommer att dyka upp som ett brev på posten.

Hoppas du blev lite klokare av detta! Ställ gärna fler frågor om något är oklart och som jag sa; skicka en ansökan! :)

Kommentarer

Postat av: Magda

Publicerad 2010-01-09 23:49:08

Tack för hjälpen!:) Jag är riktigt sugen men pengarna är tyvärr ett problem, ett annat är ju att man inte käner någon. Men jag tänker på det;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-10 21:34:03

Tack för hjälpen!:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela