Handikapp + arkitektur

i Allmänt,

Idag är det torsdag, och ni vet väl vad det betyder? Jo, att jag ska berätta om dagens lektion i Miljöanpassad arkitektur. Jag har gjort det väldigt många gånger känns det som, kanske det skulle behöva en egen kategori? Jag ska överväga det..

Vi har nu börjat med en del som handlar om handikapp och hade en slags introduktion de förra två lektionerna då vi såg på en film om ett hus. Huset heter Maison à Bordeaux och ligger då i staden Bordeaux (eller några kilometer utanför för att vara exakt), Frankrike, och är ritat av arkitekten Rem Koolhaas. Vad är det då som är så speciellt med detta hus? Jo, kunden som beställde det av Koolhaas hade varit med i en bilolycka och blev rullstolsbunden, Rem Koolhaas ritade då ett hus som var anpassat efter hans behov och det huset är nu k-märkt. Huset har tre våningar vilket känns lite märkligt, jag menar killen sitter ju i rullstol? Hur ska han kunna ta sig mellan våningarna? Jo, med den stora hissen såklart! Man skulle kunna säga att denna hiss är husets hjärta, och med hjälp av denna kan han röra sig hur han vill mellan våningarna, hissen är också hans arbetsrum.

Det var alltså en introduktion till vårat projekt om handikapp som vi idag började med. Vi ska rita ett hus som ska vara anpassad efter en person som är blind. Oj, säger jag bara, hur i hela friden uppfattar en blind arkitektur? Dom kan ju inte precis se det sluttande taket som är utmärkande för ett hus, eller dra nytta av stilren minimalism och en väldigt öppen planlösning. Så därför ska vi ägen göra lite efterforskningar när det gäller hur det är att vara blind (vi testade på att vara blinda och orientera oss i skolan. Läskigt!)och jag hade i tanken att försöka göra en intrevju med någon som är blind och en med en arkitekt/mäklare för att få höra vad dom tänker på när de får en kund som är blind.

Jag måste säga att det är riktigt intressant och jag skulle mer än gärna vilja göra min intervjuer nu på stört och sedan berätta om de idéer jag har och få lite feedback på dem; vad jag borde tänka på, ändra och lägga till i mina tankegångar och ritningar. Can't wait!

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2010-01-30 09:27:58

Vad spännande, kul att få höra fortsättningen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela