The Reef

i Australien,

Det stora barriärrevet, en för mig självklar utflykt på min Australien-resa.  Det finns många olika turer som tar en ut till revet, man kan välja att ta en båt ut till en ponton och ha den som utgångspunkt för dagens alla aktiviteter eller så kan man åka runt och ha några olika stopp under dagen. Via vårt hostel bokade vi en heldag på en ponton som erbjöd dykning, snorkling, olika typer av båtar att se revet från och helikoptertur för att se allt från ovan. 

När vi anlände till pontonen blev jag lite besviken, det ser ju alltid så mycket större och finare ut på bild, och var rädd att dagen skulle bli rätt långsam. Pontonen var väldigt enkel med ett plan plus ett soldäck en våning upp, enkla lättskötta (tråkiga) metallbänkar och bord, en stor våtdräktsgarderob, en lunchdel med kantiner och så en del med sim-, snorkel- och dykutrustning.

I förväg hade jag bokat in mig på ett "introductory dive", alltså ett introduktionsdyk. Jag hamnade i en av de första grupperna som skulle få gå ner i vattnet, vilket gjorde att så fort vi anlänt med båten och jag fått på mig min våtdräkt så var det min tur. Snabbt fick jag roffa åt mig simfötter, cyklop och snorkel som passade innan min storlek var borta, sedan hängde experterna på mig min "ryggsäck" (går att beskriva som en flytväst med en luft/gastub på ryggen, munstycken att andas i och olika mätinstrument) och vips så var jag i vattnet!


Att dyka var oerhört läskigt och helt fantastiskt. Under tiden vi åkte ut till pontonen (vilket tog ca 90 minuter) fick vi en genomgång på vad som komma skulle, hur utrustningen fungerade och vilka tecken vi skulle använda oss av när vi väl var i vattnet och så vidare. Vi började med att simma tillsammans i armkrok för att sedan få släppa taget om varandra och simma själva inom en två meters radie kring vår guide. 


När vi kom tillbaka upp till ytan efter drygt 20 minuter så kände jag att jag ville dyka igen, när jag fått av mig ryggsäcken och simfötterna kilade jag snabbt iväg för att boka in mig på ett andra dyk. När allt var bokat och färdigt så bestämde jag mig för att snorkla lite och ett tu tre så var det dags att dyka igen. Denna gången fick vi simma själva hela tiden, vi fick simma djupare och vi fick vara i vattnet i 45 minuter, minutrar som kändes som ett ögonblicksverk. Jag hade hyrt mig en undervattenskamera för denna dag och den använde jag flitigt under mitt andra dyk. Allting är ju så fantastiskt!


När mitt andra dyk var slut hann jag precis komma med den sista båten med glasbotten som gick runt revet för dagen (där vi fick se en havssköldpadda) och när den turen var över fick jag precis plats på den sista semi-sub-båten (en båt där man sitter precis under vattenytan) och sedan var det slut för dagen, endast båtturen tillbaka till Cairns kvar. 

Vädret var helt fantastiskt, strålande sol med 30 grader varmt i luften och 20-25 grader i vattnet. Som ni märker så blev det en fullspäckad dag, det blev ingen dötid någonstans -knappt så jag hann sätta mig ner och äta lite lunch. Jag tycker att det var en fantastisk dag, att dyka var helt underbart och jag skulle gärna göra det igen!

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2013-12-12 08:21:03

"det ser ju alltid så mycket större och finare ut på bild" - eller så är det en gummibåt ;-) Vilka härliga bilder!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela