Melbourne

i Australien,

Efter att ha besökt tillräckligt med museum och varit ut till Phillip Island (som är en av de större attraktionerna när man besöker Melbourne) så bestämde vi att en dag i centrum fick räcka. 
 
Vi hoppade på en av spårvagnarna och åkte ett varv runt centrum för att få en uppfattning av staden. De har ett gäng gamla, charmiga spårvagnar som går runt och som faktiskt är gratis.


Ett besök på Queen Victoria Market var ett måste, en marknad med allt; delikatesser av olika slag, kött och fisk, frukt och grönsaker och lite andra grejer, en del stånd är inomhus och andra utomhus. Väldigt mysigt! Här blev det också lunch: fish & chips.


Vi gick sedan runt, längs huvudgator och Yarra River och i parker. I en park fanns kapten Cooks hus, ett hus man byggt upp i England, packat ner och sedan byggt upp i Melbourne. 
 
Är man i Melbourne är en match i Australiensk fotboll ett måste, men tyvärr så börjar inte säsongen förrän i mars. Vi får se om vi lyckas ta oss till en sådan match senare.
 
Jag gillar inte alls Melbourbe lika mycket som jag gillar Sydney. Jag vet inte ens om jag gillar Melbourne. Trots att de är ganska lika varandra så är det så oerhört olika varandra, jag uppfattade Melbourne som mer slitet. Det var många gamla byggnader var inte alls lika väl omhändertagna som de var i Sydney, och det var mycket klotter och graffiti. Någonstans läste jag att man i Melbourne redan på 70talet la en typ av detaljplan över centrum så att gamla och nya byggnader skulle harmoniera, men trots det så blev det inte vidare bra. Tycker jag.

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2014-01-21 17:32:01

Här går det undan, härligt att få dela resan med er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela