Sydney

i Australien,

Dag I
Vi anlände till vårt hotell på eftermiddagen och tog oss endast en promenad innan vi nöjde oss för dagen. Att navigera runt i trafiken var inte det lättaste med tredje gången gillt hamnade vi rätt bland tunnlar, broar och enkelriktade vägar. Efter promenaden kände vi oss positivt överraskade, det var många gamla hus, grönska och inte så mycket folk.

Dag II
Vi begav oss till turistinformationen i Darling Harbour och gick därefter vidare till Paddy's market, som är ett köpcentrum i 4 våningar med en marknad i botten och olika outlets och restauranger på de övriga planen. Efter att ha tittat runt gick vi till Powerhouse Museum där vi tillbringade 4 timmar. De har just nu en spelutställning där man fick testa en massa spel, se hur de utvecklats och läsa om dess utvecklare. Ganska intressant och kul att se att två svenska namn fanns med bland spelutvecklarna.

I övrigt så är det nästan lättare att rada upp vilka ämnen som inte fanns med på utställningen än det som var med. Man fick se allt från kläder till Beatles till energisparande till radioaktivitet till rymden till ja.. Ni förstår! Eftersom att vi varit där inne i fyra timmar och missat lunch så skyndade vi oss till närmaste hamburgerställe för att få oss något i magen. Det började även regna så innan vi kom tillbaka till hotellet unnade vi oss en värmande mugg choklad med grädde och marshmallows.

Dag III
Efter en frukost bestående av ägg, bacon och färskpressad apelsinjuice på ett frukostcafe så gav vi oss ut på sightseeing med start i Australian Art Gallery. Efter ett snabbt varv gick vi vidare till The Royal Botanic Garden, väldigt mysigt med fina gångvägar, mycket träd och blommor, fåglar av olika slag, massvis med motionärer och fina vyer över vattnet. Turen i trädgården ledde till kanske Australiens kännetecken nummer ett; Sydneys operahus. En mäktigt byggnad och det känns väldigt kul att få ha sett den på nära håll. Just nu har de en kampanj där de "säljer" kakelplattorna som täcker fasaden, man kan välja vilken platta man vill ha och så (antar jag) får man något typ av bevis på att man äger den. Priset ligger dock mellan $100-400, ca 600-2400 svenska kronor.

Efter operahuset tog vi en lunchpaus för att sedan gå till The Rocks som är Sydneys gamla stadskärna. Dagen avslutades med en middag i shoppingdistriktet. I en av alla tusentals broschyrer om staden hittade vi en annons om dumplings som vi nappade på. När vi återvände till hotellet blev det lite fotmassage, en perfekt avslutning på dagen.

Dag IIII

Vi köpte med oss frukost och picknickade vid Operahuset med utsikt över Harbour Bridge. Efter några timmar gick vi ner för en av huvudgatorna för att sedan gå upp mot Darling Harbour och det marina museet, Australian National Martime Museum.

Vi gick runt på båtarna som låg lagda vid kajen där volontärer berättade om dem vilket var trevligt, det var en segelbåt som var en kopia av den kapten Cook seglade med till Australien, ett föredetta krigsfartyg och en ubåt. En sväng in på museet för att kika på utställningarna, det var en del amerikanskt, en del australienskt och faktiskt en del svenskt. Just nu har de en vikinga-utställning där mer eller mindre alla objekt är från Sverige, Gotland. Timmarna rusade förbi och vid halv sex letade vi oss till en biograf på George Street där vi tittade på "The secret life of Walter Mitty" med Ben Stiller. Lite konstig, men bra.

Dag IIIII
Utcheckning från hotellet kl 10:00 efter ytterligare en picknick-frukost vid vattnet, dock inte lika långt bort som Operahuset denna gång. Innan vi begav oss ut på vägarna igen tog vi en tur ut till Bondi Beach. Oerhört mysigt, en inte allt för stor strand omringad av fina byggnader, massvis med folk som lapar sol, badar och surfar i det turkosa, iskalla vattnet. Efter att ha badat i de nordligare breddgraderna av Australien så blir man lite bortskämd med vattentemperaturen, men ett dopp fick det bli iallafall.

Jag gillade Sydney, visst är det en stor stad med mycket liv och rörelse i, men det var väldigt mysigt tack vare alla de gamla husen som är kvar. All grönska och närheten till vatten bidrar också, och trots att det var lite klurigt att köra bil i stan så var det väldigt enkelt att hitta till fots.