Vingård

i Australien,

Att plocka frukt eller grönsaker är kanske det vanligaste jobbet man får som backpacker i Australien. Bananer, meloner, apelsiner, citrus, kaffe, nötter och vindruvor för att nämna något man kan plocka. Betalningssätt är olika, det vanligaste är att man får betalt per hink eller kilo man plockar och några få betalar per timme.

Australien är en stor producent av vin, det finns flera olika vindistrikt runt om i landet varav de flesta ligger här i södra Australien och jag har ju berättat att vi har besökt ett -the Barossa Valley. Man skulle kunna säga att vi nu är i ett annat distrikt här på Kangaroo Island där det finns en handfull vingårdar och det sägs vara stor skillnad mellan vinerna som kommer från ön jämfört med de från fastlandet, om man pratar med de sakkunniga. 

Jag har fått chansen att få vara med och plocka druvor. Jag slog två flugor i en smäll och förenade det "obligatoriska" fruktplockandet med att få uppleva en 'vintage', alltså tiden då man plockar vindruvorna och tillverkar sitt vin. Det är en väldigt precis process, druvorna måste plockas när de har det perfekta sockervärdet vilket gör att man kan plocka några dagar för att sedan vänta en dag eller två innan man kan fortsätta igen. Det är ett tufft jobb, man behöver inte plocka länge innan det börjar kännas i ryggen. Även knän och händer känns ömma efter ett tag, fingertopparna är också utsatta då man lätt råkar klippa sig när man klipper av stjälken in mot trädet. Det är stressigt, man vill få in druvorna så snabbt som möjligt när man uppmätt det rätta sockervärdet. "Proffesionella" plockare som får betalt per kilo plockar närmare 2ton druvor om dagen vilket är helt sjukt. Jag plockar omkring 500kg. 

Nu har jag beskrivit handplockning av druvor, men såklart kan man även plocka dem med maskin. Det är en maskin (ser lite ut som en ismaskin, en sån som spolar isen på hockeyrinken) som skakar av druvorna, detta sliter väldigt mycket på stockarna och därför väljer många (mindre) vingårdar att handplocka sina druvor. Stockar som plockas med maskin överlever bara 30 till 40 år medans handplockade lever betydligt längre. Bland de äldsta stockarna i Barossa var ca170 år gamla.

Kommentarer

Postat av: Farmor

Publicerad 2014-03-21 17:22:54

Vad intressant. Jag tycker att du ska få väldigt ont i din hand som hanterar saxen eller tången eller vad du nu använder. Särskilt i tummen. Är det fortfarande väldigt varmt eller är temperaturen behaglig. Äter du några druvor? Det måste vara underbart ha ha så många olika sorters frukter i sin närhet

Svar: Man skulle kunna tro att man får ont i sekatör-handen, men det är vänsterhanden som har det jobbigast då jag river av löv med den så jag kommer åt druvorna lättare. Visst äter jag druvor, jag gjorde ett litet smaktest för att se om man känner någon skillnad i smaken och det gör man på dessa vin-druvor, vanliga druvor (gröna eller blå) är så fyllda med vatten att de smakar likadant. Men druvorna man använder till vin innehåller väldigt lite vatten och är fullpackade med smak. Vädret skulle jag likna med en sval svensk sommardag, jag går för det mesta runt i jeans och en kofta. Men ibland kommer det dagar med 30grader varmt, och sedan kommer det dagar med regn. Det är väldigt blandat här på ön!
KRAM
Adreamer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela