Outback

i Australien,

Många säger att Australiens mitt är det riktiga Australien. Varför vet jag inte riktigt. Kanske för att man ser på Australien som ett land med tuffa naturliga förutsättningar, svårt att leva i, och i mitten är det väl nog svårast. Det är lite av ett ökenlandskap, inte överdrivet med vatten och väldigt varmt. Den största staden är Alice Springs, utöver det finns mindre samhällen med många många mils avstånd från varandra. Det är så stort, och platt.. Anledningen kan också vara på grund av aboriginerna, Australiens urinvånare, som fortfarande har lite fäste här.

Vi tog en guidad tur på 6 dagar tillsammans med 9 andra för att upptäcka sträckan mellan Alice Springs och Adelaide.

Dag 1:
06:45 hoppade vi på minibussen i Alice Springs (som vi kom att tillbringa många timmar i). Vårt första mål är Kings Canyon, och utöver bussfärd blev det en bensträckare och en kort cameltur efter vägen. Jag har aldrig ridit camel förut, och trot eller ej men det finns väldigt många (fler än antalet aboriginer) cameler i Australien både vilda och tama, så jag tog chansen att få rida en. Vilket var kul! När vi kom fram till Kings Canyon Resort åt vi en sen lunch för att sedan bege oss ut på en promenad i/på Kings Canyon, vi fick se solnedgången innan vi begav oss tillbaka till campet där vi avslutade första dagen med middag och lekar. Vi sov i tältstugor och somnade med ylande dingos runtomkring oss.

Dag 2:
Vi packade ihop våra tillhörigheter och åkte vidare till Yulara, vilket är samhället som ligger vid Ayers Rock/Uluru/Den stora röda stenen. Vi var framme vid lunchtid och ägnade eftermiddagen åt att beundra stenen, både på avstånd och på nära håll. Den mäter 380m över havet, men den är som ett isberg och det är bara toppen man ser, stenen räcker hela 5000m ner i marken! Uluru är viktig för Aboriginerna och är en symbol för kvinnans dröm. Kvällen tillbringades runt lägerelden och vi fick lära oss om Australiens historia innan den vita mannen kom, vad som hände när den kom och hur det ser ut och är idag. Vi sov under stjärnorna i 'swags' (en rejäl sovsäck som tål vind och vatten med en madrass att ligga på) vilket var oerhört mysigt! Tyvärr väcktes vi 04:30 av att det började regna.

Dag 3:
Men lika bra var väl kanske det, vi skulle ändå upp tidigt för att hinna med att se soluppgången över Uluru. Dock hängde regnmolnen kvar och vi fick inte se en ilsket röd lysande sten, utan snarare en blå-lila en. Vid sju-tiden åkte vi till Kata Tjuta där vi promenerade i 'The Valley of the Winds'. Kata Tjuta är mannens dröm, hit kommer unga aboriginska män för att lära sig om sin historia och tradition. Här är också en begravningsplats och de vindar som viner är de döda männens själar som ska hjälpa dig, den blåser ut alla dåliga andar och ingjuter dig nya goda som ska göra dig stark. 3 timmar senare tog vi oss till ett 'Cultural Centre' där vi fick lära oss mer om Aboriginer och titta på lite av deras konst. På kvällen tittade vi åter igen på Uluru innan det var dags för middag, lekar och historier.

Dag 4:
Resans tidigaste morgon. Vi packade ihop våra swags och lämnade Yulara 05:00 och framför oss väntade 10 timmars bussfärd. Nästa mål var Coober Pedy, en stad under marken! Det är iallafall så man marknadsför den, bilden jag hade framför mig var en väg som ledde in och ner i en grotta, men riktigt så var det inte. Det mesta ligger ovan jord, men många byggnader är inbyggda/utgrävda i berg, ungefär 70% av alla boningshus. Vi besökte en underjordisk kyrka, ett typ av kängurureservat och ett opalmuseum. För det man gör i Coober Pedy är att leta efter opal, och varför man bor under marken är av den enkla anledningen att det kan bli upp mot 50grader varmt under sommaren, och den bästa tillflykten är då under mark.

Dag 5:
Vi spenderade  en hel del tid i bussen den näst sista dagen, efter en liten sovmorgon så lämnade vi Coober Pedy för att anlända till en campingplats utanför Port Augusta i skymningen. Det var den sista kvällen med våra nya vänner och vi tog vara på den, middag med härliga skratt åt de interna skämt som uppkommit under vår tid tillsammans, lekar och härliga samtal.

Dag 6:
Tyvärr så regnade det hela dagen så planerna ändrades lite, men det blev en promenad med ytterligare en historielektion och ett besök på en vingård innan vi ankom till Adelaide.

Utöver regnet den sista dagen var det en riktigt lyckad tripp, det var en fantastisk grupp vi hamnade i och vår guide var toppen, med sina aboriginska rötter och passion för matlagning blev det en väldigt bra upplevelse. Outback är väldigt speciellt och det känns bra att jag har fått se det.