Min tro

i Allmänt,

Det går sådär med min utmaning, ska jag vara helt ärlig så står det stilla. Jag har endast skrivit två texter.. Det finns ingen riktig motivation, men det finns några rubriker som jag gärna vill skriva om och som jag tänkte skriva om här, och först ut är Min tro:

Rent allmänt så vill jag tro att folk inte ljuger för mig, att om någon till exempel säger "vad fin du är i håret idag" så tror jag att personen som säger det verkligen menar det. Jag vill tro gott om folk och jag orkar helt enkelt inte lägga ner energi på att fundera på om personen sa det och sedan gick till någon annan och skrattade bakom min rygg om det för att jag sa tack, sken upp och trodde på det personen sa till mig. Det kan verka väldigt naivt av mig, men ska man verkligen gå runt och tro att alla ljuger och vill en illa istället? Detta gör att jag i vissa tankspridda lägen är väldigt lättlurad, senast var det något om en laser i ett tv-spel som delat själva tv-spelet (lådan) i två delar samt lämnat brännmärken i tv-bänken.. Men självklart så går jag inte på allt, ironi och glimten i ögat kan jag ju både se och höra, men jag tror ni förstår vad jag vill få fram.

Det var ganska allmänt, nu om det man kanske tänker på när man läser rubriken Min tro, Gud. Jag tror inte på att han skapade världen på sju dagar, att han skapade kvinnan ur Adams revben, ja att han skapade allt. För varför skulle han då ha skapat något så hemskt som sjukdomen cancer? Nej, jag tror på vetenskapen där kan man lägga upp bevis på hur saker har skapats och hur saker fungerar, evolutionen till exempel. Man kan också lägga fram flera saker som stödjer teorin på att Big Bang har inträffat.

Men jag tror också på ödet, eller hoppas på det. Händer det någonting dåligt så var det av en anledning som kommer leda mig någonstans där något bra kommer hända. Och även småsaker, en tröja som jag spanat in i en affär har såklart tagit slut, antingen totalt eller i min storlek. Då tror jag att det var meningen, antingen för att det skulle va varit ett onödigt köp eller för att jag kommer att hitta en ännu finare i någon annan affär. Och det någonstans måste ju betyda att jag tror på någon som ser vad jag gör, hör mina tankar och viljor och som vägleder mig till något bättre. Någon. Gud? Jag vet inte, kanske.

Jag hoppas på ett liv efter döden. Jag hoppas att personer som betyder något för oss finns kvar (och då inte bara i våra hjärtan) och kan följa våra liv, se det vi gör. Jag hoppas att min farfar finns kvar, ser vad jag gör, ser att jag kämpar och är stolt över mig, att han ser när jag gör bort mig och skrattar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela